Mitä hiilijalanjälki tarkoittaa?
Hiilijalanjälki tarkoittaa kaiken toiminnan, kuten tuotannon, kulutuksen ja liikkumisen aiheuttamia kasvihuonepäästöjä, erityisesti hiilidioksidia CO2. Se mittaa, kuinka paljon hiilidioksidia ja muita ilmastonmuutosta edistäviä kaasuja pääsee ilmakehään jonkin tuotteen, palvelun, yrityksen tai yksilön toiminnan seurauksena. Hiilijalanjälki voidaan laskea esimerkiksi tonneina CO2e (hiilidioksidiekvivalenttina), joka huomioi eri kaasujen vaikutuksen ilmastonmuutokseen.
Hiilijalanjäljen laskeminen on tärkeä työkalu, joka auttaa ymmärtämään ja hallitsemaan ympäristövaikutuksia, sekä tarjoamaan tietoa toimenpiteistä, joiden avulla voidaan vähentää päästöjä ja edistää kestävää toimintaa.

Miten verkkokaupan hiilijalanjäljeä voi hahmottaa?
Olemme ottaneet tässä laskentatavassa yhden laskentatavan. Laskentatapoja on monia, joten tämäkin laskenta on vain suuntaa-antava eikä absoluuttinen totuus. Halusimme kuitenkin saada osviittaa siitä, millainen jalanjälkemme palvelun osalta voisi olla.
Verkkokaupan hiilijalanjälki voidaan jaotellaan kolmeen osa-alueeseen: Scope 1, Scope 2 ja Scope 3.
Scope 1 - suorat päästöt
Verkkokaupalla näitä voi olla vähän tai ei lainkaan.
Scope 2 - epäsuorat päästöt ostoenergiasta
Näihin kuuluu sähkön kulutus toimistossa ja/tai varastossa, sekä mahdollisesti ostettu lämpö/jäähdytys.
Scope 3 - suurimmat päästöt verkkokaupassa
Näihin sisältyy tuotteiden valmistus, IT-palvelut, pakkausmateriaalit, ostopalvelut, logistiikka, asiakaspalautukset sekä työntekijöiden työmatkat.
Hiilijalanjäljen laskeminen tapahtuu siten, että päätetään, mitä toimintoja, tuotteita tai palveluja lasketaan mukaan, kerätään tietoa käytetyistä resursseista, kuten kuljetuksista, materiaaleista ja energiankulutuksesta. Sitten etsitään yleistettävät päästökertoimet, jotka määrittävät kuinka paljon hiilidioksidia syntyy tietyn toiminnan seurauksena. Päästökertoimien ja kerätyn datan avulla lasketaan kokonaispäästöt, jotka voivat olla esimerkiksi kg CO2e (hiilidioksidiekvivalentti) ja arvioidaan, kuinka paljon päästöjä syntyy tietyltä aikaväliltä. Lasketut päästöt analysoidaan jotta voidaan kehittää strategioita päästöjen vähentämiseksi.
Esimerkkilaskentaa Kaarnavillan verkkokaupan hiilijalanjäljestä vuoden aikana
Shopify verkkosivusto - scope 3
- istuntoja: 6 000 kk → 72 000 vuodessa
- keskimääräinen sivulataus per istunto: 3
- sivulatauksia vuodessa: 216 000
- päästö per sivulataus: 0,00002 kg CO2e
216 000 x 0,00002 = 4,32 kg CO2e
Sähkö varastossa - scope 2
- sähkön kulutus: 1 000 kWh
- päästökerroin: 0,1 kg CO2e per kWh
1 000 x 0,1 = 100 kg CO2e
Logistiikka - scope 3
- toimitukset: 2 400
- keskimääräinen kuljetusmatka: 165 km
- keskimääräinen paino: 0,5kg
- päästö per km: 0,3 kg CO2e
2 400 x 0,5kg x 0,3 x 165km/100 = 594 kg CO2e
Pakkausmateriaali - ainoa uusi materiaali on voimapaperi - scope 3
- voimapaperi: 12 rullaa
- rullan paino: 0,5kg
- päästö per kg voimapaperia: 2,0 kg CO2e
12 x 0,5kg x 2,0 = 12 kg CO2e
Työmatkat - scope 3
- työmatka: 1 040
- päästö per km: 0,2 kg CO2e
1 040 x 0,2 = 208 kg CO2e
Asiakaspalautukset - scope 3
- palautuksia: 20
- keskimääräinen palautusmatka: 165km
- keskimääräinen paino: 0,5kg
- päästö per km: 0,3 kg CO2e
20 x 0,5kg x 0,3 x 165km/100 = 4,95 kg CO2e
YHTEENSÄ = 923,27 kg CO2e
Lähteet = Motiva, Sitra, Ecoinvent
Huomioithan tätä lukiessasi, että tämä laskenta on suuntaa antavaa, pelkän verkkokauppamme viime vuoden lukujen pohjalta tehtyä laskentaa. Tässä ei oteta huomioon yhteistyökumppanimme tuotantoihin liittyviä päästöjä eikä myymälätoimintaa.