Kaarnavillan hiilijalanjälkeä tutkimassa

Mitä hiilijalanjälki tarkoittaa?

Hiilijalanjälki tarkoittaa kaiken toiminnan, kuten tuotannon, kulutuksen ja liikkumisen aiheuttamia kasvihuonepäästöjä, erityisesti hiilidioksidia CO2. Se mittaa, kuinka paljon hiilidioksidia ja muita ilmastonmuutosta edistäviä kaasuja pääsee ilmakehään jonkin tuotteen, palvelun, yrityksen tai yksilön toiminnan seurauksena. Hiilijalanjälki voidaan laskea esimerkiksi tonneina CO2e (hiilidioksidiekvivalenttina), joka huomioi eri kaasujen vaikutuksen ilmastonmuutokseen.

Hiilijalanjäljen laskeminen on tärkeä työkalu, joka auttaa ymmärtämään ja hallitsemaan ympäristövaikutuksia, sekä tarjoamaan tietoa toimenpiteistä, joiden avulla voidaan vähentää päästöjä ja edistää kestävää toimintaa. 

Miten verkkokaupan hiilijalanjäljeä voi hahmottaa?

Olemme ottaneet tässä laskentatavassa yhden laskentatavan. Laskentatapoja on monia, joten tämäkin laskenta on vain suuntaa-antava eikä absoluuttinen totuus. Halusimme kuitenkin saada osviittaa siitä, millainen jalanjälkemme palvelun osalta voisi olla.

Verkkokaupan hiilijalanjälki voidaan jaotellaan kolmeen osa-alueeseen: Scope 1, Scope 2 ja Scope 3.

Scope 1 - suorat päästöt

Verkkokaupalla näitä voi olla vähän tai ei lainkaan.

Scope 2 - epäsuorat päästöt ostoenergiasta

Näihin kuuluu sähkön kulutus toimistossa ja/tai varastossa, sekä mahdollisesti ostettu lämpö/jäähdytys.

Scope 3 - suurimmat päästöt verkkokaupassa

Näihin sisältyy tuotteiden valmistus, IT-palvelut, pakkausmateriaalit, ostopalvelut, logistiikka, asiakaspalautukset sekä työntekijöiden työmatkat.

Hiilijalanjäljen laskeminen tapahtuu siten, että päätetään, mitä toimintoja, tuotteita tai palveluja lasketaan mukaan, kerätään tietoa käytetyistä resursseista, kuten kuljetuksista, materiaaleista ja energiankulutuksesta. Sitten etsitään yleistettävät päästökertoimet, jotka määrittävät kuinka paljon hiilidioksidia syntyy tietyn toiminnan seurauksena. Päästökertoimien ja kerätyn datan avulla lasketaan kokonaispäästöt, jotka voivat olla esimerkiksi kg CO2e (hiilidioksidiekvivalentti) ja arvioidaan, kuinka paljon päästöjä syntyy tietyltä aikaväliltä. Lasketut päästöt analysoidaan jotta voidaan kehittää strategioita päästöjen vähentämiseksi.

Esimerkkilaskentaa Kaarnavillan verkkokaupan hiilijalanjäljestä vuoden aikana


Shopify verkkosivusto - scope 3

  • istuntoja: 6 000 kk → 72 000 vuodessa
  • keskimääräinen sivulataus per istunto: 3
  • sivulatauksia vuodessa: 216 000
  • päästö per sivulataus: 0,00002 kg CO2e

216 000 x 0,00002 = 4,32 kg CO2e

Sähkö varastossa - scope 2

  • sähkön kulutus: 1 000 kWh
  • päästökerroin: 0,1 kg CO2e per kWh

1 000 x 0,1 = 100 kg CO2e

Logistiikka - scope 3

  • toimitukset: 2 400
  • keskimääräinen kuljetusmatka: 165 km
  • keskimääräinen paino: 0,5kg
  • päästö per km: 0,3 kg CO2e

2 400 x 0,5kg x 0,3 x 165km/100 = 594 kg CO2e

Pakkausmateriaali - ainoa uusi materiaali on voimapaperi - scope 3

  • voimapaperi: 12 rullaa
  • rullan paino: 0,5kg
  • päästö per kg voimapaperia: 2,0 kg CO2e

12 x 0,5kg x 2,0 = 12 kg CO2e

Työmatkat - scope 3

  • työmatka: 1 040
  • päästö per km: 0,2 kg CO2e

1 040 x 0,2 = 208 kg CO2e

Asiakaspalautukset - scope 3

  • palautuksia: 20
  • keskimääräinen palautusmatka: 165km
  • keskimääräinen paino: 0,5kg
  • päästö per km: 0,3 kg CO2e

20 x 0,5kg x 0,3 x 165km/100 = 4,95 kg CO2e

YHTEENSÄ = 923,27 kg CO2e

Lähteet = Motiva, Sitra, Ecoinvent

Huomioithan tätä lukiessasi, että tämä laskenta on suuntaa antavaa, pelkän verkkokauppamme viime vuoden lukujen pohjalta tehtyä laskentaa. Tässä ei oteta huomioon yhteistyökumppanimme tuotantoihin liittyviä päästöjä eikä myymälätoimintaa. 

Takaisin blogiin